VUUR

Maria Sesselle

2018, VKH Vriendenkring Kunst Houtland Torhout

Dit boek bevat vijf dichtbundels! Zodat de lezers opnieuw zullen juichen om zoveel verscheidenheid. Het keert de dichter binnenstebuiten.
De taal is scherp, diepgaand, passioneel, rouw aangrijpend, immens betrokken. Met empathie en de kracht van schitterende metaforen geschreven.
Zij durft dansen, schreeuwen, vloeken, huilen, hopen, troosten en lachen.
Wij dansen met haar de Fado de Tango de Samba de Rumba en hangen in de tedere armen van haar taal.
In JONGE ADEM:
Beschrijft de dichteres jonge mensen in de huiverende kracht van hun jeugd!!!
In GEBALDE VUIST:
Koelt zij haar machteloze woede met “kokende woorden”
Vliegt in een “Spitfire’  Danst met “Ahmad Yudech in Aleppo”
Beschuldigt “Israël met misdaad op de tekentafel”
Duikt mee, 21 hoog, van de vernieuwde brug in “ Mostar”
In OPEN VLEUGELS: Reist zij door Cuba met Rumba muziek aan de ruit.
Door Senegal op een “ dromedarisvrouwtje: smetteloos wit met ogen zoals een meisje van verleiding….”  Zuid Afrika, Tripoli, Turkije, Marokko, Madrid…reisgedichten op een heel verrassende leuke manier gebracht.
In STRAATLOPERS: Brengt zij een greep poëtische straatteksten, welke in tien gemeenten van Het Meetjesland verwerkt hangen in foto’s van natuurfotograaf  Peter De Craene.
In TORO: Wordt zij de passionele vrouw. V. D.
 

200 pagina's

TORO

Maria Sesselle

2018, VKH Torhout

 Toro hier staat de liefde centraal. De communicatie die tederheid, blijheid en heerlijk optimisme baart. Maria Sesselle schrijft geladen, verfrissend en zorgt ervoor de typische clichés op afstand te houden. Ik heb VUUR graag gelezen. Een bundel van 200 bladzijden is geen sinecure. Het boek is na lezing zeker niet uitgelezen. De meeste gedichten nodigen uit om opnieuw bezocht te worden.

( Frank Decerf  in DE AUTEUR  december 2018 )
De bundel Toro is ook opgenomen in het boek VUUR 2018 
Foto coverToro     Peter De Craene

34 pagina's

OPEN VLEUGELS

Maria Sesselle

2018, VKH Vriendenkring Kunst Houtland

Een waaier natuurgedichten en uitgebreide reisgedichten.
Met foto's van natuurfotograaf Peter De Craene.

 

50 pagina's

JONGE ADEM

Maria Sesselle

2018, VKH Vriendenkring Kunst Houtland

Tieners en twintigers dansen door dit boek!

Zij zoeken, dromen, worden blokkende studenten, zingen, spelen cello en gitaar, dansen de FADO , rijden paard, hopen en beminnen.

Een héél blij boek.

Foto van natuurfotograaf Peter De Craene

( JONGE ADEM Is ook opgenomen in het verzamelboek VUUR )

46 pagina's

GEBALDE VUIST

Maria Sesselle

2016, Maria Sesselle

 

In Gebalde vuist passeren de minder mooie menselijke emoties. Ze tekenen de contouren van getormenteerde zielen. De dichteres heeft oog voor de destructieve invloeden, de bedreigingen die simpel geluk in de weg staan. Oorlogsconflicten en andere omwentelingen worden breed uitgeschreven. De auteur legt de vinger op de wonde en dat is moedig.
Maria Sesselle schrijft in een begrijpbare taal en zoekt geen moeilijk gedoe; dat maakt haar verzen toegankelijk en degelijk. ( Frank Decerf  in  De Auteur  tijdschrift van VVL )
 

34 pagina's

STRAATLOPERS

Maria Sesselle

2009, Maria Sesselle

Het boek ‘Vuur’ van Maria Sesselle. met een prachtige cover, mooi uitgegeven, heldere lay-out, zingende foto's. Van meetaf werd ik mee opgenomen in een meesterschap dat haar een plaats geeft tussen grote Vlaamse dichters.

Een boek van 200 pagina’s. Met een foto van Sesselle: een vrouw met wilde haren. Eigenzinnig zoals zij is. Gevoelig voor  het komen en gaan van de seizoenen en de natuur waarin zij geworteld is Heel uitnodigend. En neen, je wordt niet teleurgesteld. Na zoveel jaren is haar meesterschap gegroeid. Van de vijf dichtbundels licht ik er graag STRAATLOPERS uit. Ieder gedicht is een lied van taal en beeld. Zij heeft iets van Gezelle geërfd in haar klank- en beeldenspel. En haar intense erotiek, tot liefde gerijpt is overal aanwezig. Een reuzenproject: 60 reuzenpanelen over heel het Meetjesland. Vooral in de nabijheid van scholen, maar ook voor psychiatrische patiënten. Of als graffiti op de gevel van een bloemenzaak, sporthal, bibliotheek.  Misschien hebben mensen zo voor het eerst een gedicht gelezen en zijn ze van poëzie gaan houden.

Het project dat bedoeld was voor een periode van 10 jaar, staat er nog.En dan vraag je je af: wat was het eerst, beeld of klank? Wie was het eerst, dichter of fotograaf? Wie nam het initiatief, wie werkte het uit? GEEN VAN BEIDEN

Want alles is één. Alles is ondeelbaar. Alles is onomkeerbaar. Het is een duet.

Hij vinkt mijn verzen in/ Zijn beeld van bloem en vlinder.

Vouwt vogels uit hun vleugels open/Tot waaiers stilstand in vertedering.

Het geheel is aangrijpend.  De foto’s van Peter De Craene zijn even meesterlijk als de gedichten van Maria. Beeld, kracht, klankenspel, helderheid,  schoonheid. Gedichten vol eenvoud en transparantie. Subtiele liefde. Het is zo zeldzaam in onze moderne kunst.  Mary Bodson

Foto cover   Peter De Craene

55 pagina's

FOTOGRAFFITIPOÊZIEROUTE Meetjesland

Maria Sesselle

2009, Sesselle M

Gids met tien culturele zoektochten van 2009 tot 2014   A4 formaat - geschreven GPS

Mijn routekaart beschrijft de te volgen weg naar alle locaties met vragenlijst om in te vullen:  poëzie of namen van vogels, vlinders, dieren, bomen te zien rondom en op de foto’s van natuurfotograaf P. De Craene

Ik verwijs ook telkens naar mooie uitzichten en locaties in Het Meetjesland.

De route is om met de wagen te volgen en uitgeschreven voor het hele gezin. Je kunt  diezelfde weg met de fiets ook afleggen. Alle scholen zijn zéér enthousiast hierin meegegaan en tonen op 60 verschillende locaties in tien Gemeenten van Het Meetjesland de grote poëziefoto’s: Evergem, Assenede, Eeklo, Zomergem, Waarschoot, Lovendegem, Nevele, Knesselare, Aalter, Maldegem.

De zoektocht is in tien delen ingedeeld, beslaat 450 km  waaruit je naar willekeur kunt kiezen. Zo blijven wij de hele zomer leuk in de ban van eigen mooie streek!  in 2018 hangen er nog 38

©  Maria Sesselle en Peter De Craene  (nu gratis afhalen bij sesselle)

56 pagina's

Een zandkorrel in de storm

Maria Sesselle

2006, VKH Vriendenkring Kunst Houtland Torhout

De dichtbundel: ‘Een zandkorrel in de storm’

Maria Sesselle Stelde haar elfde dichtbundel voor

‘Een zandkorrel in de storm’ gedichten daaruit bekroond met de poëzieprijs van Maldegem 2005

Het boek is ingedeeld in vijf thema’s, totaal 102 gedichten. Over liefde, diepgaand aangrijpend en passioneel, met opvallende reisgedichten.

In ‘Jakhals’ een hechte korte liefde in zeven klauwende gedichten. Het einde van de liefde is beschreven als een ‘kortgeding’.

In ‘Grilletjes’ speelse gedichten over feesten, kinderen, natuur, bruidsvlucht en andere spetterende gebeurtenissen.

In ‘Bruggen bouwen’ gaat het in snijdende poëzie over oorlog en vluchtelingen.

Tenslotte in ‘De witte ader naar de dood’ opgedragen aan haar twee dochters Anja en Veerle De Booser en hun dode vader. Daarin beschrijft Sesselle zeer gedetailleerd de aftakeling en het sterven in adembenemende teksten. Scheiding, liefde, afscheid, een dagelijks gevecht om samen te blijven en het rauwe besef dat alles zo tijdelijk is.

Een aanrader aan allen die een boek willen lezen met een grote verscheidenheid aan inhoud en belevenissen, vechtlust en droom. (VACAS  De Eekloonaar in De Gazet van’t Meetjesland 9 nov. 2006 en in Vrij Maldegem 10 nov. 2006 )

 


‘Poëzie gerijpt aan het leven zelf. Zeer lyrisch, soms wat cynisch, wat uiting geeft aan een zeer diepgaande vorm van ontroering. Zij schrijft met een gedrevenheid naar passionele hoogtes, zoals zij zelf leeft. Met vingers van tederheid raakt zij de lezer. Zij spant een waaier van subtiele woorden tot een enorme diepgang. Geen overtollige franjes. Haar taal is zuiver, intens rakend, soms speels, soms rauw aangrijpend. Haar poëzie krijgt vleugels naar de anderen toe en de verbondenheid met de natuur.’ (VACAS  2006 )

 

112 pagina's

Kruibeke waar lieve mensen wonen

Maria Sesselle en Antoine Denert

2003, Gemeentebestuur Kruibeke en de Provincie Oost-Vlaanderen

Dit boek bevat gedichten van Maria Sesselle en van burgemeester en dichter Antoine Denert.

Met schilderijen van Yolanda De Bock.

Het is een loflied over de oude hoeven en heerlijkheden en de bewoners in Kruibeke en de deelgemeenten Bazel en Rupelmonde. 

64 pagina's

Tussen duim en wijsvinger

Maria Sesselle

1999, Cultuurgemeenschap OPEN KRING vzw

- De Gentenaar 15 mei 1999

Lerares draagt dichtbundel op aan haar leerlingen.

Maria Sesselle, dichteres en lerares aan het College van Melle, draagt haar negende dichtbundel “Tussen duim en wijsvinger” op aan haar leerlingen. De bundel bevat meer dan honderd gedichten en een tiental illustraties van A Boute.

‘Ik rij dagelijks 70 km heen en terug naar school,’vertelt Sesselle. ‘De leerlingen, collega’s en anderen die er werken hebben het schrijven in mij aangewakkerd. Ook die mooie Schelde valei, die ik bewonder vanuit mijn hoog vaklokaal, met bomen, vogels, weiden met schapen, raakt de tere snaar. En het aandoenlijke gezeur van mijn leerlingen om eens een gedicht te schrijven over hen. Ik wou die mensen en dingen omzetten in literatuur!’ Resultaat een bundel met heel herkenbare gedichten. En mensen wandelen en stoeien er genoeg. Een mengsel van natuurgedichten, over de reuze sequoia in de voortuin van de school, de witte merel die er huist, afgewisseld met odes aan de jonge volwassenen die er groot worden en het leven van Het College: feesten, oudercontacten, de leerlingen die verlegen, soms lui, soms stoer in de lessen zitten, over pesterijen en over een meisje dat op haar lief wacht aan de bushalte.

De lachbuien in de lessen en heimwee van de internen. Het stil verbeten verdriet, het uiteenstuiven, rennen en fietsen van de jongens. De poetsvrouw, de kok, de muziekleraar, de moeders, en vaders die hun zonen opwachten en de collega’s die ‘ al jaren  door dezelfde gangen dansen’ (A D V De Gentenaar 15 mei 1999)

 

126 pagina's
Reeks: Getuigenisreeks nr. 57

TANGO MET DE DOOD

Maria Sesselle

1992, vzw OPEN KRING Gent

Maria Sesselle danst een tango met de dood  (titel in reuze vette letters!)

Haar schitterende bundel, bekroond met poëzieprijs van de stad Izegem, is een luxe uitgave met tekeningen van Patrick Yzebaert. “De zeer gekende reeks olieverfschilderijen over de catacomben van Palermo tekende Patrick in houtskool en zijn in dit boek opgenomen uit liefde voor de kunst.” Zo zegt Sesselle. Een boek om graag in de kast te hebben maar ook graag te lezen.

Scherpe snijdende gedichten over leven liefde en dood, geschreven in een zuivere eerlijke taal waarmee de dichteres ons vastgrijpt en niet meer loslaat.

Zo zegt zij zelf: “ Je kunt doodgaan van passie, van verdriet, van eenzaamheid, kwelling, verliefdheid. Wij gaan allemaal elke dag een beetje dood. Je kunt ook zingen  en dansen van vreugde maar ook van verdriet. Ik dans soms met mijn leerlingen en lees op het einde van de lessen wel eens een lijntje poëzie voor hen of laat ze tijdens de les naar de regen luisteren met hun ogen dicht.” Het is poëzie met een prachtige én verstaanbare beeldspraak in een diepgaande taal geschreven. ( W.C.W Nieuwsblad juli 1992)

- Dichter Anton van Wilderode schrijft aan Sesselle op 6 januari 1998:

‘In uw vorstelijk boek: “Tango met de dood” heb ik in deze winterse trieste dagen van het jaarbegin rustig de gedichten kunnen lezen die op een benijdenswaardig poëtisch peil staan. Proficiat!’

93 pagina's
Reeks: Getuigenisreeks nr. 47

CHRISTINE

Maria Sesselle

1984, Kofschip-Kring vzw Hilversum

- In het Museum voor Volkskunde, Kraanlei te Gent (nu genaamd Huis Alijn)

werd op 9 maart ‘84 de dichtbundel: ‘Christine’ van M Sesselle voorgesteld.

Drie gedichten zijn reeds elk afzonderlijk bekroond. Elk gedicht uit deze bundel is een bekroning waard. A.DE VOS Streekkrant en Vrij Maldegem 16 maart1984)

- ‘Christine’ in Poëziekrant -  Gent 1984

Sesselle’s gedichten in de bundel ’Christine’, opgedragen aan alle psychiatrische patiënten.Wie over zo een gegeven gaat schrijven moet innerlijk heel wat obstakels overwinnen. De gedichten zijn in hun beheerste vorm nergens gevoelsmatig ontspoord. Ze zijn een aanklacht tegen een onmenselijk levenspatroon waarbinnen zieken worden gedwongen te leven. Geschreven met huiveringwekkende beredeneerde koelheid. Dreunende korte fragmenten “mannelijke” woorden botsen voortdurend met glijdende, zachte “vrouwelijke” vormen. Het is een bundel van beheersing, geen spoor van medelijden. De dichteres wil troost schenken en vinden.

Met ‘Christine’ heeft Sesselle een sterke evenwichtige bundel geschreven.

‘Woorden snijden maar liegen niet’. (Joris Van Hulle  Poëziekrant 1984)

55 pagina's
Reeks: Cantilenereeks nr 8

Vluchtheuvel

Maria Sesselle

1983, Open Kring vzw Gent

- In De Standaard der Letteren van 14 jan 1984 werd aan de lezers gevraagd:

Als je zoals die Britse schapenboer over de oceaan zou willen roeien en ter versterking boeken meenemen, zouden dat dan ook Griekse mythen en Betjemans gedichten zijn ?

Twee lezers zijn daarop ingegaan.

Etienne De Ridder – De Cock uit Aalst noemt de vijf volgende:

1. de bijbel   2. de Mechelse katechismus    3. verzameld dichtwerk van Gezelle

4. de dichtbundel ‘Vluchtheuvel’ van Maria Sesselle   5. een schrijfboek.

 

- Over de bundel: ‘Vluchtheuvel’ schrijft R. Van De Perre in het literair tijdschrift : Dietse Warande 1984 :

Het einde van de zoete - poezenpoëzie

De vrouwenpoëzie maakt merkbaar intellectuele sprongen vooruit.

Een exponent daarvan is Maria Sesselle. In ’Vluchtheuvel’ bezingt zij de salvo’s van de liefde, haar tekens en pijnigende twijfels en ook haar veel betekenend zwijgen met een niet vaak geziene poëtische voldragenheid. Een begenadigd talent, want de minnaar - jager wordt ontleed, doorvoeld, gepeild en afgetast met het mededogen van een waarneemster aan wie nauwelijks iets ontgaat en wier begrip getuigt van serene superioriteit.

Maar ook de dood ligt als thema in haar ( met de A. De Longie prijs 1982 bekroonde ) verzen.

Een bundel om lief te hebben en te blijven herlezen, al ware het maar om het métier en de milde spankracht van de taal.  ( R.V.D.P ) (Diezelfde bovenstaande tekst stond ook in De Standaard op 11 dec. 1983 onder de naam J OMBLETS

46 pagina's
Reeks: Getuigenis-reeks nr 32

Het nest voorbij

Maria Sesselle

1981, Open Kring vzw Gent

- Kunsttijdschrift Vlaanderen   Meetjeslandprijs 1981

De jury van de Meetjeslandpoëzieprijs 1981 heeft van de gelegenheid terecht gebruik gemaakt om dichteres Maria Sesselle te bekronen met haar bundel “Het nest voorbij” en aan de poëzieminnaars aan te bevelen.

Ze noemen haar bundel vooral ‘homogeen en ontroerend’. Wat haar werk indringend, gaaf toegankelijk maakt is haar taaleenvoud die zij vaardig in een steeds boeiend ritme weet mee te geven, in voldragen zinnen. Hier en daar lijken het gezangen. Ze is vooral in haar poëtisch werk geslaagd omwille van de ontwapenende leesbaarheid ook voor velen buiten het huidige potentieel aan poëzielezers. Hoe kan het anders, want in haar huis staan alle deuren op een kier naar het dichterlijke. Ze drinkt er de schoonheid uit de kelken van cacteeën en draagt in een zakdoek voorzichtig de appelbijen naar buiten. Authentiek uit het hart vloeiend dichtwerk, waarin leven de voornaam is voor poëzie . (GeryFlorizoone)
- De Standaard 5 sept. 1981    Poëzieprijs Meetjesland

 Grote foto titel: DICHTERES TUSSEN LACHERS (foto Walter Baes)

De zaterdagochtend van dit verschenen artikel vroeg Jos Guysen op radio één, in “Te bed of niet te bed” aan de luisteraars: ‘Noem de naam van de dichteres tussen lachers’ en ‘welke poëzieprijs heeft zij gewonnen’Sesselle tussen minister Willy De Clercq en dichter Albert Devos die plots citeert: ‘En gij, mijnheer de minister, gij voert uw redevoeringen op in de politiek en ik, boer, voere mijn aale.Maar boer of politiek: het  stinkt toch allemale (A. Devos ) vadaar die "lachers!"

De hele bundel werd bekroond. Tekening kaft   An Cromheecke

 

 

40 pagina's
Reeks: Getuigenis-reeks nr 25

ZOMERUUR

Maria Sesselle

1978, Spectraal vzw Gent

- Het Nieuwsblad   Poëzie  don. 13 juli 1978      Bundel:  Zomeruur

Het onbevangen gemoed van Maria Sesselle (zeer vette titel bij een al even ruime foto, van Michiel H,  waarop de dichteres in het gras zit met opgetrokken knieën die ze omarmd.) Een jaar na haar debuut”Wandelen met Maria” verscheen de tweede bundel van Sesselle “Zomeruur” wat moet duiden op de persoonlijke en artistieke rijpheid die de schrijfster verworven heeft. Sesselle hanteert onderwerpen, liefde, kind, natuur, in traditionele vorm. En zij doet dit met succes. De verklaring ligt wellicht in de herkenbaarheid van haar thema’s en de zweem van charme en spontaniteit waarmee zij haar stemmingen naar de lezer overbrengt.(foto Michiel H. tekst edap Het nieuwsblad 13 juli 1978)

- Het Laatste Nieuws  dond. 20 en vrijd. 21 juli 1978

LITERAIR APERITIEF Het vierde literaire middaguur in de KNS Gent

Het is een boeiende kennismaking geworden met de 34 jarige dichteres Sesselle die de aanwezigen heeft verrast met op een uitzonderlijk oprecht en lucide manier haar levenssfeer te schetsen en de manier waarop haar poëzie ontstaat. Het is een wonder dat de dichteres sonetten schrijft als Kloos en natuurlyriek met warm hartstochtelijke omschrijvingen van ontroering. In enkele prachtige liefdesverzen is zij erotisch met alleen maar gesuggereerde tederheid, verlangen, verdriet, hartstocht. Soms geeft zij met moderne realiteitszin in versvorm als geladen lyriek de verwerking van morele intimiteit en emotie, die voor iedereen overdrachtelijk zijn. Zij slaagt erin haar ontroeringen door te geven in prachtig taalgebruik, met meeslepende melodie.Haar twee bundels hebben ons bevestigd dat hier een grote bescheiden dichteres het woord gebruikt. (Nicole Verschore)

 

72 pagina's
Reeks: Spectraal-Literaire reeks nr 1

Laatste aanpassing: meer dan 4 jaar geleden.
Is dit auteursprofiel onvolledig? Gegevens aanvullen.