Appelblauwzeegroen

Herlinda Vekemans

2022, Poëziecentrum

60 pagina's
Reeks: Poeziecentrum vzw

Kwartet voor het einde van de tijd

Herlinda Vekemans

2015, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] In Kwartet voor het einde van de tijd put Herlinda Vekemans net als in de bundel Buiging inspiratie uit de muziek van de twintigste eeuw. Ditmaal staan leven en werk van de Franse componist Olivier Messiaen (1908-1992) centraal. In de vier delen van het kwartet komen belangrijke thema's uit zijn oeuvre aan bod: zijn geloof, zijn passie voor vogels, de natuur en de kosmos, en zijn pogingen om met muziek de tijd stil te leggen. De poëzie verruimt deze thema's vanuit een breder, hedendaags gezichtspunt en kan los van de muziek gelezen worden. De bundel bevat fotografische impressies van de Trinitékerk in Parijs waar Olivier Messiaen 60 jaar lang organist was. Herlinda Vekemans geeft Engels aan het Interfacultair Instituut voor Levende Talen van de KU Leuven. Ze publiceerde eerder drie dichtbundels bij PoëzieCentrum. Johan Duyck is fotograaf en grafisch ontwerper en geeft fotografie en grafische vormgeving aan de RoHK academie voor beeldende kunsten in Etterbeek.

61 pagina's

Schrikdraad

Herlinda Vekemans

2011, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] Schrikdraad is losjes gebaseerd op de mythe van Ariadne en het labyrint waarin haar geliefde zich laat opsluiten om een moordzuchtig monster, de minotaurus, half mens, half stier te doden. Hij vindt zijn weg naar buiten dankzij een draad die hij van haar kreeg, maar laat haar vervolgens op een eiland achter. De bundel begint met een klaagzang van Ariadne nadat ze achtergelaten werd, en duikt dan in een flashback opnieuw het labyrint in. De lezer komt in het labyrint zowel het monster als verdwaalde, kwetsbare figuren tegen. Het is een tocht die elke lezer anders zal beleven: de gedichten kunnen in de context van het persoonlijke leven worden gelezen, maar ook vanuit een maatschappelijke of meer bespiegelende invalshoek. Naarmate de lezer de weg uit het labyrint terugvindt, nemen gedichten over de liefde en de tijdloosheid van de menselijke tijd en ruimte de bovenhand.

46 pagina's

Buiging

Herlinda Vekemans

2006, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) vond voor zijn muziek vaak inspiratie in gedichten. In deze bundel wordt deels de omgekeerde weg bewandeld. Poëzie en muziek worden in een dichterlijke impressie van zijn leven en werk in samenklank gebracht. Francis Maes schreef ter begeleiding van de bundel een essay over de componist. Het laatste woord is aan de lezer en de luisteraar: ‘Zijn muziek dwingt de luisteraar tot interpretatie. Ze stelt meer vragen dan ze beantwoordt en vermijdt elke indruk van esthetisch evenwicht of een bereikt ideaal. De wereld die Sjostakovitsj schildert is een onzekere, instabiele wereld, waarop de mens geen greep krijgt: een wereld die de mens desoriënteert. Luisteren en blijven luisteren is ons enig kompas.’ Francis Maes doceert musicologie aan de Universiteit Gent. Hij publiceerde diverse bijdragen over Russische en Oost-Europese muziek. Bij uitgeverij Sun verscheen Geschiedenis van de Russische muziek. Herlinda Vekemans geeft Engels aan studenten en biomedische onderzoekers van de K.U.Leuven. Ze publiceerde gedichten in o.a. De Revisor, DWB en Poëziekrant. Bij het PoëzieCentrum verscheen in 2005 de bundel Versneden.

64 pagina's

Versneden

Herlinda Vekemans

2005, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] Zoals de titel al aangeeft wordt er in deze bundel nogal wat versneden en met elkaar vermengd, volgens de regels van bestaande verhoudingen maar ook in nieuwe en uitdagende combinaties. In een aantal gedichten wordt er geen water bij de wijn gedaan, en krijgt de lezer een onverdunde proeve taal te drinken. De structuur van de bundel kan daarbij net als de herkomst en de druifsoort van de wijn de smaak helpen duiden en appreciëren.

81 pagina's

Laatste aanpassing: ongeveer 1 jaar geleden.
Is dit auteursprofiel onvolledig? Gegevens aanvullen.