Vorig jaar veroorzaakte het eerste hoofdstuk van de Cadela Força trilogie – The Bride and the Goodnight Cinderella – een schokgolf op de première in Avignon en in Brussel na de vertoning in KVS. De Standaard noemde het stuk een van de meest baanbrekende en beste creaties van 2023.
Op scène bracht de Braziliaanse auteur en theatermaker Carolina Bianchi reflecties op performance en theatraliteit, op een bed van verhalen van brutale verkrachtingen en moorden op vrouwen. Seksueel trauma, heropstanding van performance art en een glas met een verkrachtingsdrank dat Bianchi knock out slaat op het podium: het maakt allemaal deel uit van het tragische eerste hoofdstuk van deze ‘Danteske’ reis.
KVS is bijzonder verheugd om je op 25 mei ‘25 tijdens het Kunstenfestivaldesarts de première van het tweede hoofdstuk van de trilogie – The Brotherhood – te mogen presenteren. In deel II daalt Bianchi af in de complexiteit van sommige ‘mannelijkheidspacts’, de oorsprong van broederschap tussen mannen en hun gewelddadige onderlinge codes die verkrachting en seksueel geweld bestendigen als onderdeel van hun vocabulaire. Ze maakt gebruik van de principes van het hedendaagse theater om de mogelijke paden voor deze discussie onder woorden te brengen. Bianchi creëert een dialoog tussen dramaturgie en trauma, autobiografie, bezetenheid en radicale poëzie, de oorsprong van misogynie en een seksualiteit in crisis.