Hink-stap-sprong

Mark Meekers

2013, Demer Uitgeverij

Schrijft Van Rompuy goede haiku’s? / Zijn 17 lettergrepen echt nodig? / Zijn die regels niet in strijd met de „dichterlijke vrijheid”? / Is de natuur het enige onderwerp? / Zijn het vooral vrouwen die haiku’s schrijven? / Waarin verschilt de haiku van een hedendaags gedicht? / Mag er gelachen worden? / Waarom wordt de haiku uit de „grote” literatuur gebannen? / Is de haiku met uitsterven bedreigd? / Hoe kunnen we de haiku moderniseren? Een vijftigtal verrassende haiku’s uit de wereldliteratuur illustreren de tekst. (Flaptekst)

- Een origineel essay, een messcherpe analyse. Wat een concept, wat een constructie. Meekers beschikt over een indrukwekkend creatief taalgebruik, over pakkende metaforen en vernuftig taalspel. Nergens ontaardt zijn taal en taligheid in verbale acrobatiek... (Thierry Deleu)

- Het genre maakt volgens Meekers slechts kans om te overleven als het de gebaande paden verlaat en een gezonde injectie dichterlijk anarchisme tolereert. Meekers wijst op de kwaliteiten van een goede haiku (…) Positief is dat er aan veel meningen worden gerefereerd en behoorlijk wat achtergrondinformatie wordt gegeven (…) Als eerste kennismaking met een kritische, af en toe polemische benadering van de haiku mag Hinkstap-sprong er zijn. (Erik de Smedt in De Leeswolf)

- In deze degelijke studie komt elk detail aan bod. Meekers heeft zich daar terdege in verdiept: productomschrijving, secundaire kenmerken, (aan)stootblokken en literair snoepgoed zijn maar enkele thema’s van hoofdstukken. Een uitgebreide opsomming van geraadpleegde werken toont aan dat de auteur zich degelijk heeft gedocumenteerd. (Ferre Denis in De Boekhouding)

104 pagina's

Laatste aanpassing: meer dan 3 jaar geleden.
Is dit auteursprofiel onvolledig? Gegevens aanvullen.