Opabinia

Frederik Lucien De Laere

2019, Uitgeverij Vrijdag

In Opabinia kruipt Frederik Lucien De Laere als het ware in de huid van uitgestorven en bijna uitgestorven dieren. Een wake-upcall voor de huidige en toekomstige generaties homo sapiens sapiens, die - als hij niet oplet - eenzelfde lot beschoren is. De immense ecologische druk op de planeet kan immers voor een nieuwe uitstervingsgolf zorgen, een 'massextinction' die de mens zelf in zijn voortbestaan bedreigt. Dood en vergankelijkheid zijn overheersende thema's in de bundel, maar de gedichten beschrijven ook de wonderlijke en vaak spectaculaire wezens die de aarde hebben bevolkt en zijn dus tegelijk een lofbetuiging aan het leven in al zijn schoonheid en complexiteit.

48 pagina's

In uiterste staat

Frederik Lucien De Laere

2016, Uitgeverij Vrijdag

In zijn vierde dichtbundel heeft Frederik Lucien De Laere het over mensen in extreme situaties. De dichter verkent wat de mens aankan. Sjamanisme, insomnia, stunts, passie, ziekte, oorlog, ontbering en slavernij passeren o.a. de revue, in een historisch zowel als actueel tijdskader. Uitgepuurde poëzie (in vorm en vent) en tegelijk grenswetenschap, op zoek naar de limieten van het menselijk bestaan.

Opgezet spel

Het venijnig gebroed

2012, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

Het venijnig gebroed is een eigenzinnig dichterscollectief dat bestaat uit albrecht b doemlicht, Frederik Lucien De Laere, Ann Slabbinck, Denis S. M. Vercruysse en Jan Wijffels. Dit collectief bewandelt niet de rechtlijnige, kortste weg tussen twee punten, maar het grillige parcours van het labo, waar ze gewapend met lach én traan en op geheel onverstoorbare wijze sleutelen aan hun poëzie. Een route die sinds 1997 vertrekt vanuit koppige inzichten,gecultiveerde ijdelheid, onbesuisde gedrevenheid en een voorliefde voor kunstenaars die buiten de lijntjes kleuren. Uitgangspunt van het collectief was om op een pretentieloze wijze het literaire landschap te verlevendigen. Waar voor hen de grafstem van het maar al te vaak herhaalde weerklonk, doken ze op om een nieuwe lente te laten horen. Het zijn podiumdichters par excellence, maar evengoed schuwen ze het hermetische gedicht niet. Er is hoegenaamd niet veel dat ze schuwen. Voor het eerst verschijnt een officiële bloemlezing met gedichten van het collectief bij een erkende uitgever. Eerder verschenen al gedichten van hen in tijdschriften en bloemlezingen. Frederik Lucien De Laere publiceerde drie individuele dichtbundels bij het PoëzieCentrum: Paniek in het circus, De martelgang en Secuur. Met Opgezet spel wordt een poging ondernomen om een beeld te vormen van de dichtersgroep Het venijnig gebroed. Een röntgenfoto, want dit collectief is onlosmakelijk verbonden met het podium en de kleur van de aangename gekte die erop te vinden is.

71 pagina's

Secuur

Frederik Lucien De Laere

2010, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

In zijn nieuwe bundel Secuur belicht De Laere de eigentijdse drang naar veiligheid en preventie. De lezer krijgt een breed spectrum aangereikt: de dichter voert een nauwgezet onderzoek naar de vele mechanismen en uitdrukkingsvormen van verdediging en de precisie die hiermee gepaard gaat. De bundel is tegelijk een reis door de natuur en de tijd, verschillende vormen van afweer passeren de revue: van hoorn tot donderblad, van kazemat tot e-bunker. Frederik Lucien De Laere (°1971) publiceerde eerder de dichtbundels Paniek in het circus en De martelgang. Er werden gedichten gepubliceerd in verschillende literaire tijdschriften (o.a. in De Brakke Hond, Deus ex Machina en Het Liegend Konijn) en in een aantal bloemlezingen (o.a. in De dikke Komrij en Hotel New Flandres). Over de poëzie van Frederik Lucien De Laere: ‘Naar één ding kijken (in het heden) is aan een ander ding denken (in het verleden): een woord uitspreken is afgeleid zijn door de relaties (in tijd en ruimte) van dat woord met zovele andere. Woorden hebben de neiging elkaar te destabiliseren en conflictueuze of zelfs contradictoire relaties aan te gaan met elkaar. Onwetendheid en onervarenheid (én hun relationele vijanden van kennis en geheugen) zijn de stille krachten hier, krachten in de motor die ons voortstuwt, naar onvergetelijke beelden.’(Bart Stouten)

De Martelgang

Frederik Lucien.De Laere

2006, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

Frederik Lucien De Laere (°Brugge, 1971) debuteerde in 2003 met de bundel Paniek in het circus bij uitgeverij PoëzieCentrum. In De martelgang gaat de dichter nog een stapje verder met het verkennen van de menselijke wreedheid, een zoektocht waarin religie een belangrijke rol speelt. De gedichten spelen in op het heden, en bevatten ook historische referenties naar o.m. de Bijbel, de Azteken, middeleeuwse marteltuigen, het nazisme, het nucleair tijdperk, een stad doorheen de eeuwen… De ascese van het individu en het volk loopt als rode draad doorheen de bundel. Het is tevens een exploratie van de uiterste grenzen van lichaam en geest. Poëzie op z’n rauwst. Gedichten die aan de ribben hangen. Frederik Lucien De Laere (1971) publiceerde eerder gedichten in literaire tijdschriften (De Brakke Hond, Deus ex Machina, Poëziekrant…). Werk van hem werd ook opgenomen in de bloemlezingen Vanuit de lucht – de eerste generatie dichters van de eenentwintigste eeuw (Passage) en de Dikke Komrij (Bert Bakker, editie 2004). De Laere maakt maakt deel uit van de dichtersgroep Het Venijnig Gebroed (www.venijniggebroed.be) en treedt regelmatig op in Vlaanderen en Nederland

Paniek in het circus

Frederik Lucien De Laere

2003, Poëziecentrum

De grote Angst is de kleine angst, en vice versa. Het is de verschrikkelijke terreur van de schaar en de microgolfoven of het al dan niet gastronomische menu. Het is deze schrikbarende, schokkende, maar dagdagelijkse werkelijkheid die Frederik Lucien De Laere vorm geeft in verzen die je beter geen twee maar tien keer leest. Proficiat, nee, een dikke proficiat met dit uitstekende maar uitmergelende debuut' (J.M.H. Berckmans)

Laatste aanpassing: ongeveer 1 jaar geleden.
Is dit auteursprofiel onvolledig? Gegevens aanvullen.